Redaktionsbloggen

Sydkoreanska Dal:um på Stallet i Stockholm. Bild: Peter Bothén

Strängaspel över hela registret

27 apr 2022

Dal:um
Stallet, Stockholm 26 april
2022

Den unga sydkoreanska duon Dal:um spelar traditionella instrument, men låter samtidigt högst modern. Ha Suyeon spelar gayageum, ett slags enorm cittra med ett tjugotal strängar som hon plockar med fingrarna, och Hwang Hyeyoung spelar geomungo. Även det ett stränginstrument, med tre bordunsträngar och tre som löper över en lång rad trästall, och bägge instrumenten är runt halvannan meter långa. Särskilt geomungo kan alltså nå riktigt djupt ner i registren, vilket duon tar fasta på.

Redan i början av konserten är det som att de utforskar instrumentens möjligheter, de slår med händerna mot de stora träkropparnas undersidor, bänder och slår på strängarna, och Hwang Hyeyoung stöter sitt stora bambuplektrum mot instrumentet. Mikrofonerna är placerade precis under de båda instrumenten vilket gör att minsta ljud blir tydligt – allt från de lättaste beröringar av strängarna, men också hårda, närmast brutala slag med plektrumet. Inte sällan undrar jag när en sträng kommer gå av, men det händer inte.

Geomungo är basinstrumentet av de två, men är också oerhört perkussivt. Ofta är det själva anslagsljudet minst lika mycket som tonhöjden som är i centrum, och ibland skrapas plektrumet mot de många trästallen för ett extra hårt ljud. Samtidigt är dynamiken i duons musik oerhört stor, de kan blixtsnabbt växla från sirligt fingerspel som närmast låter som en harpa till våldsamt kraftfulla riff. Virtuositeten är på toppnivå, och det här liknar helt enkelt inget annat jag har hört förut.

Rasmus Klockljung

Annonser