! Just nu upplever vår webbleverantör störningar som leder till långsammare svarstider på lira.se

Redaktionsbloggen

Storslaget och ensligt kärvt i lyckad symbios

Symphonic Stomp of Sweden
Parkscenen, fredag, Stockholm Folk Festival
Folkfestivalens största sättning var ett faktum när hela Gävle symfoniorkester med 54 musiker hade releasekonsert för skivan Symphonic Stomp of Sweden, ett samarbete mellan dirigenten och kompositören Karl-Johan Ankarblom och riksspelmannen Görgen Antonsson.
Skivan, inspelad på bolaget Naxos, kan beskrivas som svensk folkmusik arrangerad för symfoniorkester. Detta kan för vissa säkert låta illavarslande, som ett nationalromantiskt Rättvik goes Hollywood. Men uruppförandet på festivalen lät alla sådana förväntningar komma på skam. Tvärtom visade Ankarblom en lyhördhet för den kärva och ensliga klangen i Antonssons fiol och byggde arrangemangen utifrån denna utgångspunkt.
När han väl använde orkesterns fulla kraft och hela palett kändes det lyckat, följdriktigt och utan åthävor. Framförandet var njutbart och storslaget och med en rytmisk pregnans som resulterade i att gräset framför scenen fylldes av dansande. Nationalromantik eller inte, nog skulle denna musik också passa i en högkvalitativ dokumentär om Sverige från BBC där fjäll och skogar sveper förbi. Detta menat som en komplimang. Det var en omfångsrik konsert och man fick lust att lyssna mer på den hemma vid skivspelaren.
Anders Pihl (text och bild)

-->

Annonser