Skivrecension

Schodsbergs notebok
Tolkningar och uttryck

Daniel Sandén-Warg och Mats Berglund

Schodsbergs notebok

Skivbolag: Ta:lik
Recenserad av: Gunder Wåhlberg
Publicerad: 5 maj 2013

Dela den här recensionen:

Många av de äldre handskrivna notböckernas piktur börjar leva när vår tids musiker fördjupar sig i de gamla uppteckningarna. En flerhundraårig musik kan då föras in i ett nutida sammanhang med så mycket tidsfärg som möjligt. Den musikaliska tolkningen av det upptecknade är avgörande för hur vi idag uppfattar gammelmusiken, som relik eller levande materia.
Johannes Nielsen Schodsberg från Ostfold i Norge upptecknade under tidigt 1800-tal 160 dansmelodier för violin, såväl invandrad dansmusik som hemtraktens traditionsmusik. Ostfolds Musikråd har med detta album, utifrån Schodsbergs manuskript, sammanfört hans gehörsbaserade folkliga tradition med det klassiska ensemblespelets arrangerade versioner.
Daniel Sandén-Warg och Mats Berglund har sin spelmansbakgrund i de svensk-norska gränsstrakterna i Värmland, Dalsland och Norge. Med sin väldokumenterade erfarenhet av repertoaren och spelmanstraditionen i området, har de trängt in i den del av Schodsbergs verk som är folkligt dansspel. Där finner de hur melodier helt naturligt rört sig över gränsen och blivit del av svenskt-norskt traditionsspel; hallingar, pols, valser och brudmarscher. I låtarna på skivan hörs upptecknandets enklare form och den melodiska tidlöshet som inte nämnvärt skiljer det historiska ursprunget från dagens framförande. Spelmännens driv och speltekniska briljans på fiol och hardingfela ger uppteckningarna det liv som också Schodsberg en gång ville förmedla.
Schodsbergsensemblens fyra musiker på fiol, luta, cello och flöjter, där bland andra fiolspelaren Lisa Rydberg ingår, är inspirerad av den tidiga klassiska musikens uttrycksformer. Den norska musiken under Schodsbergs tid innehöll en europeisk allmän repertoar med menuetter, marscher, polonäser och kadriljer blandad med inhemsk traditionsmusik.
På sin del av skivan spelar kvartetten en notbaserad dansrepertoar i populär stil som ofta ligger nära de folkliga varianterna. Men där musiken och dansen i de fina salarna nog användes på annat sätt än i mer folkliga sammanhang och lokaler.


Fler recensioner

Annonser