Jazzoo
Jazz för barn

Oddjob

Jazzoo

Skivbolag: Headspin/Cosmos
Publicerad: 2 dec 2013

Oddjob är lätt en av de mest inspirerande jazzkonstellationer som existerar i vårt land. Så när de ger sig i kast med att göra jazz för barn blir det förstås lyckat. Till skillnad från många andra som haft konstnärliga framgångar med barnskivor genom åren, som Hans Alfredson och Bröderna Lindgren, gör Oddjob instrumentalmusik. Låtarna på Jazzoo handlar om djur och heter saker som Kängurun, Igelkotten, Elefanten och så vidare. Här finns inga låttexter som fastnar och som barnen kan sjunga och nynna på.
I stället är det meningen att barnen ska kika i den tjocka, medföljande boken. Ja, det är sidorna som är tjocka, som i en rejält fet och maxad pekbok. Den rymmer texter om de olika djuren och, inte minst, väldigt snygga och färgglada illustrationer av den etablerade engelske illustratören Ben Javens.
Musiken är alltså jazz för barn. Åldersmässigt riktar den sig till knoddar i åldrarna 2-6 år. Förebilderna har varit George Riedel och Jojje Wadenius, och sämre inspirationskällor finns ju.   Musiken är lekfull och medryckande, lite rolig och ”snurrig”. Goran Kajfeš får kombinera trumpeten och trombonen med getingsurr. Blåskamraten Per ”Ruskträsk” Johansson kompletterar saxofonerna, flöjterna och klarinetterna med mungiga och gutturala läten. Japp, det är precis så glädjefyllt och fantasisprudlande som detta ger vid handen.
Det är smittande och sprittande – och det märks så tydligt att Oddjob har haft omåttligt kul under arbetet med musiken. Daniel Karlssons piano plockar nötter i Ekorren, någon (Ruskträsk?) härmar gnagarens läte och Peter Forss hoppar från sträng till sträng på kontrabasen. Forss trakterar även elbas, syntbas och fiol på skivan. Inne i buren sitter Janne Robertsson och spelar trummor som den frisläppta själ han ändå är.
Oddjob är verkligen i sitt rätta element på Jazzoo.

-->