Redaktionsbloggen

Ebo Krdum på Fasching i Stockholm. Bild: Hélène Lundgren

Ödmjukt men övertygande med Ebo Krdum

25 sep 2022

Ebo Krdum
Fasching, Stockholm, 23 september 2022

Spelningen på Fasching börjar lite försynt, nästan blygt med en prat- och spelglad Ebo Krdum. Men det dröjer inte länge innan man låter sig duperas av hans ödmjuka men politiska värme i ökenbluesens kläder.

I andra halvlek höjs tempot och bandet svänger ut i mer dansanta virvlar i den allt  rockigare musiken.

Ebo Krdum har nästan skaffat sig en egen nisch i ökenblues/rock-facket, och jag hör ekon av både Tinariwen, Bombino och Ali Farka Touré men ändå med en egen twist. Hans gitarrspel är säkert och ganska bluesigt och hans sång är känslosamt övertygande i de ofta politiska texterna där han ibland översätter åt oss så att fler kan förstå.

Bandet är följsamt och min favorit denna kväll blir trummisen Robin Cochrane som tillsammans med basisten Sugar Ray Napunyi gör en stadig, svängig grund för Ebo Krdum att luta sig mot. Även keyboardisten John Runefelt gör intryck när han släpper loss i olika ljudlandskap. 

Publiken är en ganska brokig skara av åldrar och påbrå men med en liten sudanesisk skara som gärna hänger på Ebo Krdums politiska fåra och färglägger kvällen med sång och slagord.

text: Magnus Kjellberg
bild: Hélène Lundgren


Fler recensioner

Annonser