Redaktionsbloggen

Johanna-Adele Jüssi drömmer om Gaupdalen. Bild: Eirik Heim

Johanna-Adele Jüssi hittade sitt musikaliska hem i påhittad trakt

28 mar 2022

Estländska fiolspelmannen Johanna-Adele Jüssi har bott vida omkring och utforskat folkmusiken på de platser där hon bosatt sig. Nu har hon hittat hem till utopin Gaupdalen, som inspirerat till en nyutgiven skivtrilogi.

Hon har bott på Shetland, i Tyskland, Finland, Sverige, Danmark och nu till sist i Norge där hon bor med man och barn en bit söder om Tromsø. När vi pratas vid har solen precis kommit tillbaka efter vinterns långa frånvaro.

– Som folkmusiker, särskilt när man bor i Norge, förväntas det av en att man spelar musik från den plats där man är uppvuxen. Att man spelar en speciell tradition. Men jag spelar ju gärna musik från olika platser och efter olika spelmän. Och skriver gärna musik själv. Så jag har länge haft en identitetskris nästan – vem är jag som folkmusiker? Det har varit lite svårt.

Men i en nattlig dröm berättade en vän för Johanna-Adele Jüssi om ”Gaupdal”, en fantastisk plats på jorden. En fantasiplats som kom att få verklig betydelse.

– Jag föll pladask för den dalen, både i drömmen och efter att jag vaknat! Jag minns känslan. Jag kände att där hade jag funnit det ställe i världen där jag ville bo och där min musik kan komma ifrån. Jag hade funnit alla svaren och jag hade kommit hem. I Gaupdalen har jag alibi för allt jag gör. All min musik är i Gaupdalstradition!

Skivorna Slåtter fra Gaupdalen I och II har mer fokus på traditionell dansmusik, medan Slåtter fra Gaupdalen III drar åt det improvisatoriska och konsertbetonade hållet. Trilogin innehåller dels traditionella låtar, dels egenskrivet material av Jüssi, men med karaktärsdrag från de olika stilar hon spelar.

– Till exempel finns det traditionella låtar på Slåtter fra Gaupdalen som är den estländska låttypen labajalg. Det är en snabb tretaktslåt som man kan dansa genom att gå på rad, eller som polonäs, eller i par. Det finns också två egenskrivna leiker på trilogin. Den låttypen kommer från den estländska stråkharpan och de går också väldigt snabbt och är väldigt repetitiva.

Det har gått nästan ett decennium sedan Johanna-Adele Jüssi släppte sin senaste skiva i eget namn, Kiilid från 2012. Det var först när hon träffade gitarristen Bendik Lund Haanshus och kontrabasisten Christo Stangness som trilogins pusselbitar föll på plats.

– Jag var vikarie på en turné för två år sen, i mars 2020, och vi hann spela en konsert innan pandemin kom. Bendik och Christo var med i bandet och en kväll satt vi och pratade om min idé med trilogin. När vi spelat en av mina låtar ihop så sa Bendik ”Men hey, här har du ju ditt band!”. Det kanske bara var av artighet han sa det, men jag tog honom på orden!

Nu är alltså drömmen om Gaupdalen förverkligad. Får du ett mejl från Johanna-Adele är sannolikheten stor att det är undertecknat ”Med beste helsing fra Gaupdalen, Johanna-Adele”.

Sunniva Brynnel

(ur Lira #1 2022)

PS: Johanna-Adele Jüssis låt 100 dager, minst är med på spellistan Lira Lyssna våren 2022.


Fler recensioner

Annonser