Redaktionsbloggen

Bengt Berger in action med sitt Cool Funeral Beer Band. Bild: Leo Ahmed

Uppsluppet festlig begravningsmusik

26 okt 2022

Cool Funeral Beer Band
Stockholm Jazz Festival, Kulturhuset Stadsteatern, 23 oktober 2022

Den mångsidige slagverkaren och kompositören Bengt Berger har haft fingrarna med i fler band än de flesta, och ett av dem var Bitter Funeral Beer Band där han förenade musik inspirerad av begravningsceremonier i Ghana med jazz och indisk musik. Gruppen gav för fyrtio år sedan ut sin debutskiva, och bland de många som hördes i bandet under perioder fanns Bosse Skoglund, Don Cherry och Jörgen Adolfsson.

Nu har Berger under det något förändrade namnet Cool Funeral Beer Band satt samman en ännu större ensemble, som formellt sett ännu inte gjort en konsert. Det är nämligen en offentlig repetition vi befinner oss på, närmare bestämt den tredje i ordningen, och musiken är alltså fortfarande under arbete.

Bland de 22 på scenen finns förutom Berger också några fler som var med i den ursprungliga orkestern, i form av slagverkaren Lise-Lotte Norelius, saxofonisten Thomas Gustafsson och basklarinettisten Christer Bothén.

Just träblås och slagverk är verkligen i fokus här, med sex träblåsare och inte mindre än åtta slagverkare. De sistnämnda, förutom Mattias Ståhl som oftast håller sig till marimba och vibrafon, samsas om ett drygt dussintal trummor i olika storlekar, två sorters xylofoner, mängder med olika rassel, metallclaves och en hel del annat.

Det smattrar, dundrar och skramlar alltså fram rytmkaskader för det mesta. Ändå är det ofta blåsarna som sticker ut mest. De flesta låtar är fyllda med ett flertal solon, vissa mer halsbrytande än andra, och inte minst Thomas Jäderlunds ylande sopraninosaxofon skär ofta igenom hela ljudväggen.

Begravningsmusik kan verka som ett väldigt dystert och sorgligt koncept, men de ceremonier som Berger inspirerats av utvecklar sig snarare till fester där man firar den avlidne. Det märks inte bara på den uppenbart glada stämningen på scenen utan yttrar sig även i hans musik, med rytmer som kastar sig hit och dit, kraftfulla stråksolon på kontrabasarna och förstås det lekfulla kaos som då och då utbryter.

I det längsta stycket spelar nästan samtliga i ensemblen solon, av vitt skilda karaktärer, och där drar Bothéns vilda växlingar mellan rytanden i basklarinettens lägsta register och tjutanden i det högsta ner applåder.

Cool Funeral Beer Band gör sin nästa offentliga repetition på Umeå Jazzfestival på lördag 29 oktober. Det verk som dessa rep ska leda fram till är verkligen värt att se fram emot, när det än kommer vara färdigt, men i väntan på det duger det här formatet mer än väl.

Text: Rasmus Klockljung
Bild: Leo Ahmed

Annonser