Redaktionsbloggen

Theon Cross med band på Fasching. Bild: Elias Hillström

Theon Cross gläntar på dörren till en helt ny jazz

30 maj 2022

Theon Cross
Fasching, Stockholm 25 maj 2022

Theon Cross tycks ha samarbetat med de flesta på ”Londons nya jazzscen”, tillsammans med Shabaka Hutchings, Moses Boyd, Nubya Garcia och många fler. Cross tuba är ett av naven i det där hjulet.

På Fasching sluter han upp med gänget elgitarr, trummor och saxofon. Musiken rör sig mellan långa sökande partier till det melodiöst lättillgängliga och bort mot den smältdegel där Cross rötter i Saint Lucia och Jamaica möter både Fela Kuti, Coltrane och sjuttiotals-Miles.

Theon Cross och hans tuba tycks ha blivit en riktig publikfavorit. En överväldigande respons från publiken längst fram. Och det är ju ett roligt instrument så inte så konstigt. Så stort och märkligt med ett ompf-ande och burrande ljud som skiljer ut den mot andra blåsinstrument mer vanliga i jazzsammanhang.

Cross styr och ställer med ett melodiskt baskomp som i vissa partier bryter ut i små vildsinta attacker där han ömsom skriker, ömsom smeker och lugnar. Ibland blir tuban som en didgeridoo i långa svävande drone-toner. 

Gitarristen är knixig och påhittig, ibland Neil Young-frenetisk, ibland Curtis Mayfield-funkig. Då och då flyger han iväg i lite väl långa solopartier där det ser ut som Cross vill komma in och avbryta. Bra när han håller sig på mattan. 

Bandets stora behållning är saxofonisten Chelsea Carmichael. Hon adderar både rymd, skönhet och frenesi till mixen. För ibland svajar det kanske lite väl. I vissa partier kunde man önska en större täthet och nerv men när det väl klickar är det helt underbart.

Kanske är det London som mycket gör det för Theon Cross och hans olika medmusikanter. De vågar vara friare och mer hänsynslösa gentemot det allt mer kanoniserade och upphöjda arvet från sådana som Miles och Coltrane. Samtidigt som de karibiska och afrikanska influenserna helt självklart blir en del av grytan.

I Cross allra finaste stunder är det som om dörren till en helt ny jazz plötsligt öppnas, tillgängligare och lekfullare på nåt vis. Både party och innerlig spiritual jazz på en och samma gång.

Elias Hillström


Fler recensioner

Annonser