Redaktionsbloggen

Frilansmusiker i fokus: Terese Lien Evenstad. Bild: Emma Ivarsson

Terese Lien Evenstad – målinriktad med klanger som sticker ut i jazzen

20 jul 2020

Terese Lien Evenstad varvar för tillfället studier med ett vikariat som producent, men är i grunden frilansande jazz­violinist. I april gav hon ut sin kvartetts andra album, Perceptive.

Hej, vem är du?
– Jag är musiker. Jazzviolinist och låtskrivare.

Var det självklart att du skulle bli musiker?
– Nej, inte alls. Det var först på gymnasiet som de tankarna dök upp. Jag hade spelat klassisk fiol sedan jag var sju, men så gick jag en nybörjarkurs i jazz­improvisation och fick tips om att det fanns en jazzfiollärare på Ingesunds folkhögskola – där jag sedan gick, och det var då jag bestämde mig.

Vad är bäst med att vara frilansmusiker?
– Friheten att kunna vara flexibel, att kunna lägga upp sin dag efter eget huvud och få tid att jobba med sitt musikerskap. Men det gäller att vara disciplinerad och hitta en struktur. Jag jobbade helt som frilans i tre år men upplevde att jag stagnerade lite sista året, innan jag började plugga och ta andra typer av uppdrag – det var kreativt och inspirerande att få ny input!
– Jag studerar just nu till kultur­projekt­ledare och vikarierar samtidigt som producent för Bohuslän Big Band, men kommer nog att återvända till frilans­livet och försöka ta sådana sido­uppdrag som extrajobb.

Och vad är sämst?
– Baksidan är att inte ha en stadig ekonomi. Och att man är så mycket ensam med sitt repande, med administration och promotion. Jag kan längta efter ett sammanhang, så där kommer den här utbildningen in bra.

Berätta om din nya skiva, Perceptive!
– Förutom en tolkning av Carla Bleys Ida Lupino är det mina egna låtar och handlar om livets resa, inspirerade av saker som hänt mig under åren. Så det är en väldigt personlig skiva vilket kan kännas lite läskigt. Men jag känner att jag utvecklats mycket sedan debuten, både spel- och kompositionsmässigt.

När trivs du som allra bäst som musiker?
– När jag har massor med tid att öva, har flera veckor på mig inför ett gäng kommande konserter och är i fas med låtskrivandet, i ett kreativt flöde. Jag sätter alltid upp mål, något som driver mig framåt.

Tror du att du kommer att vara musiker hela livet?
– Ja! Jag kanske kommer att göra annat i perioder men jag kommer alltid att vara musiker.

Vad är för- och nackdelarna med att spela just fiol?
– Den är inte så ljudstark, så jag måste alltid vara uppmickad, vilket känns jobbigt när det är jam efter­som jag bara vill gå upp och spela utan att greja med mikrofoner och sladdar. I akustiska sammanhang hörs jag inte alls.
– Fördelen är att det inte är så vanligt inom jazz, så jag sticker ut, vilket kan vara bra när någon vill ha något udda i en konstellation. Under utbildningen fick man ju höra vikten att hitta sin nisch, men det har jag fått lite gratis.

Om du tvingades välja ett annat instrument, vilket skulle det bli då?
– Trummor tror jag! Det hade varit kul, och det går att smälta in i många olika sammanhang.

Patrik Lindgren

Terese Lien Evenstad
Ålder: 29 år
Spelar: fiol.
Bor i: Göteborg.
Aktuell med: albumet Perceptive med Terese Lien Evenstad Quartet och en kommande skiva med swingbandet The Jazzcats.


Fler recensioner

Annonser