Redaktionsbloggen

karima

Stor variation och generöst med bandoneón

Karima Nayt
Estradscenen, Stockholm Folk Festival fredag 7 aug 2015

En bordunton börjar ljuda, de fem musikerna bygger upp en spänning och så äntrar Karima Nayt scenen, klädd i en fotsid svart klänning, och gör några dramatiska rörelser innan hon börjar sjunga. Det syns att den algeriska sångerskan även är skådespelerska, medveten som hon är om exakt vilket kroppsspråk hon använder. Efter inledningslåten fortsätter gruppen direkt med den tangodoftande Mèli.

bandon1Sättningen med bosoki/gitarr, bandoneón, kontrabas och två slagverkare öppnar för en mycket varierad repertoar, och stundtals bygger musikerna upp ett tungt groove som i en låt känns smått hiphop-influerat, för att sedan fortsätta med en vals där den italienske bandoneón-spelaren Paolo Russo verkligen får utrymme att briljera.

Tyvärr gör det pressade tidsschema som ofta råder på festivaler att Karima Nayt bara hinner med sex låtar, och givetvis avslutar hon med Laissez les say, där hon får med publiken i en något trevande allsång.

text: Rasmus Klockljung
illustrationer: Martin Ehrling

Annonser