Voices of Mississippi
Samlat av samlare Lira Gillar

Artists and musicians documented by William Ferris

Voices of Mississippi

Skivbolag: Dust-to-Digital
Publicerad: 19 sep 2018

Den internationellt mest välkända folklorist som dokumenterat musiktraditioner i den amerikanska södern är Alan Lomax. Men han var långt ifrån ensam. William Ferris, som själv växte upp i södern, i Vicksburg, Mississippi, fascinerades tidigt av afro-amerikansk kultur. Han lyssnade på lantbrukarna som han träffade på familjens farm, kunde inte slita sig från gospelmusiken som spelades i en kyrka i närheten, och blev besatt av blues, från kommersiella artister som B B King till de låtar grannarna och deras vänner spelade på sin fritid.
Redan i tonåren under 1950-talet började William Ferris spela in musik, fotografera, skriva och berätta om livet i Mississippi. Senare blev han aktiv i medborgarrättsrörelsen, gjorde akademisk karriär, grundade Center for Southern Folklore, publicerade en lång rad böcker, och är i dag en auktoritet inom området.
Till skillnad från andra vita män i samma generation, som främst jagade gamla skivor och letade efter bortglömda musiker, var Ferris intresserad av musikens sociala och kulturella kontext. Den aktuella boxen lägger stor vikt vid just detta; förutom två skivor med blues och gospel är det en cd med muntligt berättande och en dvd med filmdokumentärer. Filmerna handlar inte enbart om musik utan lika mycket om vardagsliv och andra konstformer. Boken som medföljer är rik på både text och bild, musiker porträtteras med texter till låtar och berättelser som i vissa fall är på djup söderndialekt. Den orala skivan är överkurs.
En del kändisar dyker upp som B B King, Allen Ginsberg och Pete Seeger, men mest intressant är att att höra storys från hästhandlaren Ray Lum (som även porträtteras på en av filmerna) och andra lokala karaktärer. Filmerna är fina, rätt enkla, och dokumenterar människor och miljöer. Jag tittar med störst intresse på filmen om Fannie Bell Chapman, gospelsångerska och helbrägdagörare, och kortdokumentärer om musikerna Louis Dotson och Othar Turner.
Den första skivan täcker in flera områden, gitarrbaserad countryblues, men även boogie woogie, låtar på munspel och fiol och – min favorit – Louis Dotson som blåser i en Cocacolaflaska. Mississippi Fred McDowell medverkar på flera låtar, ibland enbart med gitarr. Scott Dotson är grym; Ferris var inte först med att spela in honom, han var även med på en av volymerna i Folkways Music from the South-serie och senare gav Fat Possum ut en platta med songstern.
Gospelskivan saknar helt välkända namn. Någon av bluesgubbarna dyker upp här också, men annars är det pastorer, lokala sångerskor, vokalgrupper som The Southland Hummingbirds och inspelningar från olika baptistförsamlingar. Sista spåret är en ruffig version av Glory, glory (Lay my burden down), en av fem extatiska inspelningar med medlemmar från Church of God in Christ. Fantastisk musik, från början till slut.