
Dela den här recensionen:
Jag har några skivor med folkmusik från Venezuela, en fältinspelning från djungeln och har hört latinmusik från landet utan att kunna särskilja något särskilt venezuelanskt i soundet. Det är ett land vars musik lätt hamnar i skymundan av andra närliggande regioner. Fascinerande då att dyka ner i denna Soul Jazz-samling som dokumenterar ett experimenterande 1970-tal där elektroniska instrument och inhemska traditioner möter olika strömningar från Europa, Nordamerika och – inte minst – Brasilien. Ska jag jämföra med något blir det med brasiliansk musik från samma tid som Soul Jazz också har dokumenterat, på samlingen Brazil 70 – After Tropicália.
De sexton låtarna som entusiasten Toni Arellano har valt ut är av skiftande kvalitet, tidsmarkörerna är i vägen ibland, det är för mycket fusion för mina öron emellanåt och många låtar har en loungeatmosfär som är något tröttsam. Men upptäckarlustan tar över och visst är det spännande musik att upptäcka, som låtarna med Miguel Angel Fuster, soundtrackkompositör, jag tänker på italiensk filmmusik från samma tid, men musiken har markerade rytmer på ett annat sätt. Vytas Brenner – som pluggade elektronisk musik i USA – har också med tre låtar, men min favorit är utan tvekan Angel Rada som utbildade sig i Tyskland och skapar kosmiska syntmelodier.