… va gevet!
Västgötalåtar

Billy Lätt

… va gevet!

Skivbolag: Wicked Priest Production
Publicerad: 26 jun 2014

Västergötland är ett på folkmusik rikt landskap, det kan jag konstatera efter att ha ägnat de senaste fem åren åt att arkivera den. Och här har violinisten Billy Lätt gjort en botanisering bland kända och okända spelmän från landskapet och presenterar hela arton spelmän varav en kvinna i en samling låtar av varierat slag.
Storheterna Ernst Hassel och Johan Helgo Andersson har fått två låtar, i övrigt tillhör Hakberg, Alexius Johansson och Grut-Aron de mer legendariska. Den sistnämnde är en av mina stora favoriter och värd en egen skiva om det funnits tillräckligt många ljudmässigt hyfsade inspelningar. Aron Johansson var fiolspelman och tramporganist, blev så småningom mer och mer kyrklig men kombinerade detta på ett oefterhärmligt vis som inte riktigt framgår här men som man kan höra exempel på hos Dialekt-, ortnamns- och folkminnesarkivet i Göteborg, där många av dessa låtar finns inspelade. Låtarna med Grut-Aron är faktiskt värda en resa (förlåt, jag är partisk).
Nu är ju inte detta bara de tolkade spelmännens skiva utan framför allt Billy Lätts och låtarna framförs oklanderligt av honom och hans spelkompisar Hans Kennemark och Rebecka Westin på fiol samt Harald Kennemark på tramporgel. Det instrumentet kan man höra på flera låtar, bland annat i en gånglåt efter Johan Helgo Andersson där Kennermark får orgeln att klinga vackert Merit Hemmingsson-skt. Det fina med denna skivan är låtbredden, allt ifrån lite enklare låtar till musikstycken så komplicerade att man nog måste vara proffs för att hänga med i rytmen i vad som enligt Billy Lätt även är en skiva att användas till dans.