Up and rolling
Sydstatsrockig boogieblues med träskkänsla Lira Gillar

North Mississippi Allstars

Up and rolling

Skivbolag: New West Records
Publicerad: 22 nov 2019

Det är en sällsam gåva att kunna skapa sväng genom att bara ligga och gnida på ett och samma ackord, en konstart som bröderna Dickinson – Luther på gitarr och sång; Cody på trummor, bas, wurlitzer och sång – har förfinat till perfektion. Med Up and rolling, duons elfte studioalbum och det första på New West Records, tar bröderna sin karaktäristiska rootsrockiga träskblues tillbaka till rötterna i Mississippi. Upprinnelsen är ett antal fotografier tagna av Wyatt McSpadden 1996, när denne Texasfotograf följde bröderna för att dokumentera deras musikaliska grannar i norra Mississippi. De svartvita fotografierna (publicerade i skivkonvolutet), i kombination med en detaljerad beskrivning av såväl brödernas inspirationskällor som de legendariska grannarna Otha Turner, RL Burnside och Junior Kimbrough (vars låtar de tolkar), skapar ytterligare en dimension till musiken.
Up and rolling är mer sammanhållet och mindre experimentellt jämfört med de två senaste albumen, men glöder desto starkare av spelglädje och Luthers energifyllda gitarrspel. Mavis Staples gör ett skönt gästspel på en funkig version av Staple Singers What you gonna do och Jason Isbell bidrar med gitarr och sång på Walter Jacobs Mean old world. Med sin blandning av gammalt och nyskrivet blir Up and rolling ett album som lyckas blicka såväl bakåt som framåt, och kanaliserar därmed en del av musiken som från början inspirerade Dickinsons samtidigt som albumet visar varför North Mississippi Allstars är en musikalisk kraft att räkna med även i framtiden.