Skivrecension

The Violin
Kammarjazz med folkton

Oskar Schönning

The Violin

Skivbolag: Schönning Records
Recenserad av: Lennart Olausson
Publicerad: 18 nov 2012

Dela den här recensionen:

Oskar Schönning Band släpper nu sitt femte album (det tredje på eget bolag). I bandet på The Violin finner vi violinisten och 1999 års riksspelman Lisa Rydberg, som även i år är med i Jul i Folkton med bland andra Ale Möller. Emil Strandberg på trumpet, även albumaktuell med Seval. Vid pianot Jonas Östholm, medlem i Velodrône, som även spelat in jazzduoplattan Once around med Emil Strandberg 2008. Nils Berg har pausat sitt Cinemascope och spelar klarinett. På trummor Sebastian Voegler som vi tidigare även hört i Mats Öberg Trio.
Det jag slås av direkt, och som följer hela The Violin, är ljudrummet. Pianot står där borta och här precis nära min stol är ju Oskar med sin bas, och … ja, alltså det känns som man är där i Lilltjäraskolan när plattan spelades in. Det är inget platt studioljud utan live liksom. Och då är ju detta en vanlig cd, ingen SuperAudioCD eller så …
The Violin består av fyra spår som bildar nästan 35 minuter av vad jag skulle vilja kalla uppvuxen musikhögskolejazz, där Lisa Rydberg, framför allt i Part III, lyckas klämma ur fiolen en hel del vemod och lite svensk folkmusikkänsla. Emils trumpet går inte att ta miste på i den kortaste ock nedtonade Part II. Lugnare partier där Jonas får pianot att sväva ut mot drömska vidder på Part IV är det jag gillar mest.
Måste också nämna den, i det fyrtiosidiga konvolutet, elva sidor långa och klart läsvärda essän Barndomshemmet skriven av musikjournalisten Po Tidholm, som ursprungligen skulle handla om identitet. Men inspirationen från musikkritikern Ingemar Glanzelius baksidetext till en Jan Johansson-skiva från 1962 tog överhanden. Mer om detta ska jag inte berätta här. Inte heller om de bilder och den ”animation” som täcker resten av konvolutet – nä, utforska detta välkomponerade mästerverk själva vetja.


Fler recensioner

Annonser