Diverse artister

Skivbolag: Smithsonian/Border I smithsonianfolkways.bandcamp.com
Format: 2CD/DL
Publicerad: 19 nov 2021

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Arkivdetektiverna hos Smithsonian Folkways tar ett samlat grepp på 1960-talets folkmusikaliska renässans i San Francisco och i norra och mellersta Kalifornien. Över två cd med inspelningar från 1960-1975, samt ett matigt 80-sidigt häfte, får vi ta del av den nordamerikanska västkustens motsvarighet till den så väldokumenterade och mytologiserade scenen som samtidigt florerade i Det Stora Äpplet på östkusten.

Tur för oss att Alan Oakes spelade in så många musikanter i San Francisco och däromkring. Nu kan vi höra 51 inspelningar, med i många fall bortglömda namn som Larry Hanks, LaWanda Ultan och Dr Humbead’s New Tranquility String Band. Andra är aningen mer namnkunniga bland konnässörerna, som Doc Watson, Rev Gary Davis, Mississippi Fred McDowell och New Lost City Ramblers (med Pete Seegers halvbror Mike Seeger).

Vi får höra dem i ytterst levande tagningar – från festivaler, klubbar, hemmakonserter och workshops – vi hör hur samtida det låter med exempelvis den unge Dylan, även om rötterna är ännu tydligare bakåt i musiken på den här samlingen. Billy in the lowground är exempelvis en gammal fiolmelodi som hörts i Skottland och Irland sedan 1700–talet. Intressant också att höra Dylans gamle vapendragare Mark Spoelstra här. Spoelstra, som spelat i New York City med den blivande Polarprisvinnaren, och liksom Dylan även medverkat i den för folkscenen så viktiga tidningen Broadside. Hans musikaliska bana följde på vissa sätt sin mer kända kollega, när också Spoelstra i slutet av 1970-talet satte fokus på religionen och det kristna budskapet på sina skivor.

Det är en fröjd att ta del av allt detta arkivguld. The Village Out West: The Lost Tapes of Alan Oakes är inte bara ett viktigt dokument – det är rolig lyssning, och belysande läsning, också.