The sky is the same colour everywhere
En musikalisk resa i improvisation och fantasi Lira Gillar

Kayhan Kalhor & Toumani Diabaté

The sky is the same colour everywhere

Skivbolag: Real World
Publicerad: 22 sep 2023

Kayhan Kalhor är Irans ledande kamanche-spelare (persisk fyrsträngad fiol). Toumani Diabaté en av Malis främsta kora-spelare (harp-luta). Båda har världen som arbetsfält men hade aldrig träffats (även om Kalhor var medveten om Diabatés existens) tills en tysk festivalarrangör fick idén att sätta ihop dem som en programpunkt på Morgenlandfestivalen 2016.

Utan mycket till förberedelse, repetitioner eller ens diskussioner om tonarter, förtrollade den tillfälliga duon sin publik under nittio minuter med ett sammanhängande stycke musik helt uppbyggt på improvisation, fantastisk musikalitet och imponerande lyhördhet. Resultatet var så överväldigande för duon, att man ordnade en kort Europa-turné efter vilken The sky is the same colour everywhere spelades in.

Skivan är en 52 minuter lång version av konsertmusiken. Den är en orientalisk-afrikansk musikalisk resa i konstant förändring och utveckling. Strukturer skiftar, teman kommer, går, återkommer. Men allt har sin utgångspunkt i kamanchens stråke och korans fingerplock.

Det börjar som en trevande dialog, där instrumenten presenterar sig, för varandra och för lyssnaren. Sedan tar koran initiativet, tills ett känslostarkt, vackert tema tar över på kamanche, ett tema som tas upp och kontrapunkteras av koran. Och så fortsätter det. Man turas om att leda och att ackompanjera, bland självständiga koradrillar och kamanche-flykter.

The sky is the same colour everywhere har delats upp i nio spår, men är ett kontinuerligt stycke musik. Och det är som sådant det ska avnjutas, för att man på bästa sätt ska kunna ta till sig variationerna mellan det stillsamt rogivande och det smärtsamt vackra.