The Rough Guide to the music of Palestine
Blandat palestinskt

Diverse artister

Skivbolag: World Music Network/Cosmos
Recenserad av: Christopher Thorén
Publicerad: 17 nov 2014

När den här texten skrivs så har Israel gått in med marktrupper i Gaza, över två tusen palestinier har satt livet till och de tillfälliga eldupphör som utfärdats har visat sig vara minst sagt bräckliga. För oss som inte lever under ockupation ligger frågan om hur det kan skapas musik under sådana förhållanden nära till hands. Men det palestinska musiklivet har visat att det är just på grund av dessa förhållanden, för att behålla någon slags värdighet, som kulturlivet måste fortsätta att utvecklas. Oavsett om du, som artisterna på denna skiva, bor någonstans i Palestina eller i diasporan.
Musiken då, hur låter den? I ärlighetens namn blir kvaliteten något varierande med en sådan här bred samling. Det är musiken som ligger den traditionella och klassiska orientaliska musiken nära som håller högst klass. Men även hiphop-scenen, där gruppen DAM har fått störst utrymme, är intressant och håller internationell nivå.
Jag vill bli motbevisad men hittar få bevis på att jazzscenen har gått samma väg. Momken Band visar på annat håll att de är skickliga musiker när musiken ligger närmare den orientaliska men når inte ända fram här när de spelar jazzigare. Vilket även gäller för de mer poppiga och rockiga bidragen.
Trots spretighet och varierande kvalitet så är samlingen just på grund av detta intressant i sin helhet. Det är starka uttryck, och den instrumentala bonusskivan med bouzoukispelaren Ramzi Aburedwan, Reflections Of Palestine, som kommer med samlingen visar på en dubbelhet som jag känner genomgående. Den speglar något positivt genom att visa upp en levande och stark musikkultur – samtidigt hörs ett allvar. Nu ångrar jag bara att jag inte tagit mina arabiskastudier på större allvar för att få ut mer av texterna.