Skivrecension

The Huntress
Inspirerande medeltid Lira Gillar

Mediaeval Baebes

The Huntress

Skivbolag: Queen of Sheeba
Recenserad av: Lars Fahlin
Publicerad: 27 mar 2013

Dela den här recensionen:

Det närmar sig sexton år sedan Mediaeval Baebes konstnärliga ledare, Katharine Blake, först presenterade sin idé för världen: en liten sångensemble bestående av oskolade, kvinnliga röster som sjunger medeltida texter till tidig musik, i tidstrogen stil, med medeltida instrument. Denna plan lyckades över förväntan och Blake och baebesen inte bara populariserade den medeltida genren, de har haft framgångar på försäljningslistorna för både klassisk- och populärmusik.
Dubbelalbumet The Huntress är Mediaeval Baebes sjunde studioalbum och den är en hyllning till female power; på en nivå högt över Spice Girls i jämförelse skrattretande girl power. Denna kvinnliga styrka symboliseras av Diana, jaktens och månens gudinna i den romerska mytologin.
Första cd:n (Månskära) är en ganska typisk Baebes-skiva. Folkligt inriktad med mjuka, romantiska sånger och inte allt för avvikande versioner av de traditionella sångerna She moved through the fayre och Cruel sister.
Den andra cd:n (Fullmåne) är betydligt mörkare i innehåll och ton, men också starkare, mognare, och bland det bästa Mediaeval Baebes har spelat in. Sångerna har genomgående egenkomponerad musik och texterna är hämtade från medeltida morisk poesi, från häxprocesserna i Pendle, i Lancashire, och inte mindre än tre sånger från de medeltida, bayerska handskrifter som också gav Carl Orff texterna till Carmina Burana.
Av dessa sånger har jag speciellt fallit för Dianae, med ett suggestivt körarrangemang och ypperlig solosång av Esther Dee; Clasp of the lion, med text av den kvinnliga arabisk-andalusiska poeten Nazhun al-Garnatiya och ackompanjerad av oud och arabiska stråkar; och Katharine Blakes vackra nytolkning av Dies Irae.


Fler recensioner

Annonser