The Full English
Levande tradition

The Full English

The Full English

Skivbolag: Topic
Publicerad: 8 jan 2014

Den främsta organisationen för bevarandet av den engelska sång- och danstraditionen, English Folk Dance and Song Society (EFDSS), har sedan 1930 huserat i Cecil Sharp House, som fått sitt namn efter en av förra seklets främsta insamlare av traditionell sång och dans. I samma hus finns Vaughan Williams Memorial Library, där Sharps, Ralph Vaughan Williams, Maud Karpeles och nio andra samlares anteckningar hur funnits till allmänt beskådande; många är de revivalartister som letat material i biblioteket.
För att fira att dessa samlingar – texter, noter, brev, med mera – nu har digitaliserats och lagts ut på nätet under namnet The Full English, bad EFDSS sångerskan Fey Hield att ”skapa ny musik” med utgångspunkt från arkivsamlingarna. Eftersom hon ville få så stor bredd som möjligt på musiken valde hon att arbeta med sex musiker med så olika bakgrund och stilar som möjligt:
Seth Lakeman (sång, fiol, bouzouki), Martin Simpson (sång, gitarr), Nancy Kerr (sång, fiol), Ben Nicholls (sång, ståbas, concertina), Rob Harbron (sång, concertina, fiol), Sam Sweeney (sång, fiol, cello, nyckelharpa) och Hield själv på sång.
Från första spårets pampigt välkomnande, sjustämmiga a cappella, Awake, awake, till den skira, avslutande Linden Lea tar bandet tillvara på varje uns av inneboende engelskhet i sångerna, från mer eklektiska spår (orientaliskt inspirerade Stand by your guns med Hedningarna-lik nyckelharpa) till Nancy Kerrs egna, lantligt doftande Fol the day-o, skivans enda nyskrivna sång. Det här är ett mål med tolv rätter av vital och levande tradition man känner sig riktigt mätt, nöjd och belåten efter.