Lina Nyberg Tentet

The clouds

Skivbolag: Hoob Records/Border
Recenserad av: Leif Carlsson
Publicerad: 28 maj 2020

The clouds är en jazzskiva, men den är samtidigt en gestaltning där ljud och sång formar en sorts teater, där man kan skymta John Kander (Cabaret) och kanske främst Leonard Bernstein i kulisserna.

Den tiohövdade ensemblen är både disciplinerad och frisinnad, kammarintim och en smula storbandspampig. Arrangemangen genomarbetade och eleganta, här och var med ekon från den klassiska musiken. På jazzvis träder de skilda instrumenten, även rösten, fram för att precisera något eller hävda en ståndpunkt, alltid smidigt inbakade i orkesterklangen.

Musiken är omväxlande, bildrik och poetisk, sången personlig. Gott om detaljer och många riktningsbyten. Till exempel trumpeten som kvickt och utan att slira sicksackar genom Std stop eller det läckra snubbelpianot i Introduction: The advisor. Lyssna till den taggigt klingande gitarren, lyssna på pianospelet som tillsammans med de diskreta och bestämda trummorna ramar in musikens konturer.

Gruppmedlemmarna hör till de mest framstående. Lina Nyberg har gjort text, musik, arrangemang och sjunger. Vidare medverkar Cecilia Persson piano, David Stackenäs gitarr, Josef Kallerdahl kontrabas och Peter Danemo trummor, som alla ingår i hennes kvintett sedan flera år. Dessutom Susana Santos Silva trumpet, Karin Hammar trombon, Per Texas Johansson klarinett och flöjt, Fredrik Ljungkvist klarinett och Alberto Pinton basklarinett. The clouds är en välregisserad föreställning där de medverkande blåser liv i varje ögonblick. Prognosen blir att åtminstone några av molnen drar bort.