Alice Coltrane

The Carnegie Hall concert

Skivbolag: Impulse!
Format: 2LP/2CD/DL
Recenserad av: Peter Bornemar
Publicerad: 31 maj 2024

Efter hennes make Johns alltför tidiga bortgång i levercancer 1967 kom Alice Coltrane i allt högre grad att vända sig till österländsk (läs: indisk) filosofi och religion för kraftsamling och inspiration. Hon hade medverkat på det postumt utgivna albumet Cosmic music med John Coltrane, och gav därefter i eget namn ut flera meditativt präglade album varav de flesta i dag räknas som klassiker.

Bara veckan efter att albumet Journey in Satchidananda gavs ut, i februari 1971, framträdde Alice Coltrane på Carnegie Hall i ett program hon delade med The Young Rascals och Laura Nyro. Då det var de båda senare akterna som var publikmagneter var Coltranes speltid från början planerad till endast tjugo minuter, men fick förlängas då mottagandet var mer entusiastiskt än vad arrangören hade förväntat sig.

Denna konsert finns nu, med ett mer än hyfsat ljud, tillgänglig på två skivor där den ena utgörs av runt femton minuter långa versioner av låtarna Shiva-loka och Journey in Satchidananda, vilka båda fanns med på albumet med samma namn, medan den andra innehåller två längre tolkningar av John Coltranes kompositioner Africa och Leo.

Med sig på scenen hade Alice Coltrane giganter som Archie Shepp och Pharoah Sanders på tenor- och sopransaxar, Jimmy Garrison och Cecil McBee på basar, Ed Blackwell och Clifford Jarvis på trummor samt, på den ena av skivorna, två indiska musiker på tambura respektive harmonium.

Om den första av de båda skivorna har en förväntad kontemplativ stämning, med Coltranes spel på harpa som fundament kring vilket de andra musikerna rör sig, finns i Africa och Leo på den andra skivan betydligt mer märg. Med Coltrane här på piano släpper Shepp och Sanders loss rejält på sina tenorsaxar och får till en urladdning som aldrig vill ta slut. Det är också den andra skivan som är den stora behållningen på denna dessutom snyggt förpackade utgåva.