The afterglow
Souljazz

Anneli Evaldson

The afterglow

Skivbolag: Egen utg/Plugged
Publicerad: 28 nov 2012

Etta James möter Billie Holiday eller Nina Simone samsas med en mer mörkröstad Monica Zetterlund. Fast så fort jag skrivit detta känns jämförelserna orättvisa. På sitt andra album har Anneli Evaldson tagit ett kliv framåt och blivit en sångerska med egen röst. Det börjar rent fenomenalt med en soulbluesjazzig tolkning av brittiska musikalmelodin Feeling good (helt annorlunda än den version som nämnda Simone gjort) för att sen övergå till en lika personlig tolkning av Work song. Den senare var en så kallat definitiv låt i mina öron (för referens, lyssna på Oscar Brown Jr), vilket får resultatet att bli än mer förvånansvärt. Men Evaldson och trion Daniel Tilling, piano, Lars Ekman, bas, Sebastian Ågren, trummor, poängterar den bastanta arbetsrytmen på ett bara lite annat sätt. Plus att Peter Asplund kommer in och liksom spelar mot de övriga med några brusande klara trumpettoner. Och vips: låten blir också Anneli Evaldsons.
Ännu ett material som till största delen hämtats från olika sidor i Den amerikanska sångboken, äldre jazzmelodier som I’m beginning to see the light (Ellington med flera) och nyare åt soul/r&b-hållet som A song for you (Leon Russell). Med de här musikerna, som går från mer typiskt jazzsväng till hårdare souljazz, så fungerar det helt åkej. För att de just svänger, både kan spela snabbare och mer sprött. Andreas Pettersson bidrar till variationen genom att lägga jazziga elgitarrackord och förutom att spela fint på trumpeten har Asplund också gjort ett par melodier, exempelvis titelspåret The afterglow.