Sven-Bertil Taube & Göteborg Wind Orchestra

Taube tolkar Taube

Skivbolag: Naxos
Publicerad: 2 jan 2014

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Inte helt oförutsägbart och ganska svulstigt är det när sonen Taube tolkar fadern för kanske sjuhundrafemtioelfte gången i visor vi hört sjuhundrafemtiotolv gånger. Men vad gör det när det är så snyggt framfört, så varierat och välarrangerat? Sven-Bertil har på de senaste skivorna, när han tolkat pappa Evert, tonat ner framförandet, på Inspiración Argentina och Alderville road var det stillsammare än på de orkesterversioner Sven-Bertil gjort sig känd för. Något jag tyckt varit till fördel för både visorna och sångaren.
Men med den nya skivan är det lite som om cirkeln är sluten. Tillsammans med Göteborg Wind Orchestra i bland annat de covers sångaren gjort sig mest känd för, det vill säga Änglamark och Karl-Alfred och Ellinor, sammanfattas här Sveriges kanske näst störste Taubetolkares musikaliska gärning, vid 80 års ålder. Och han gör det bra. Även om han framför allt ger sig på de mest populära och insjungna sångerna har han tillsammans med GWO också gett sig på den lite udda Muren och böckerna, en visa som gett Evert epitetet ”Sveriges förste rappare” och här gör även sonen debut som rap-artist. Men egentligen är det mer en deklamering han utför, där texten framhålls på ett ypperligt sätt, tillsammans med orkesterns mycket spännande och dramatiska musik. Lite som musiken till en Tolkienfilm.
I tragiska Blue Bird av Hull ger en fin elgitarr allvar åt texten och en lite Schumannsk Fritiof i Arkadien med piano som enda komp är överraskande lyckad. Eftersom detta också är GWO:s skiva finns här några av klassikerna i instrumentala versioner och det är faktiskt ingen nackdel. Det är till exempel mer Strauss-vals över Calle Schewen än uttjatad allsång. Även om Sven-Bertil är nästan 80 år och blind är jag helt säker på att han har flera skivor kvar med tolkningar av fadern nationalpoeten.