Tappen ur tunnan
Folkmusik från hela världen

Raa

Tappen ur tunnan

Skivbolag: Gason
Publicerad: 28 maj 2021

Den nästan femtio år gamla världsmusikgruppen Raa har slagit tappen ur tunnan och tömt hela sin musikaliska hårddisk på två skivor varav den ena är en dvd med både mp3-musikfiler och konsertfilm. Den nästan helt normala cd:n innehåller det mesta i musikväg. Från västindisk julvisa till en blues med igenkänningsbara hårdrocksriff, däremellan visor och folkmusik från andra delar av hela världen – och då menar jag verkligen hela. Få svenska världsmusikorkestrar ger sig på östasiatiskt, men det gör Raa. Bandets sättning är blandad folkmusikalisk, inget som sticker ut men heller inte något som känns uttjatat och typiskt är nog att gruppen har för vana att inte använda samma instrument i två på varandra efterföljande låtar, bortsett från att nästan alla låtar innehåller spel på dragspel.

Allt detta skulle kunna få musiken att låta spretigare än en väl använd tandborste men så är det inte. Raa låter helt enkelt som Raa. Sången tenderar ibland att hamna farligt nära buskisnivå. Exempelvis i den medeltida balladen Jungfrun i blå skogen, en visa som handlar om en våldtäkt, vilket ju inte är något att skämta om. Att låten rent musikaliskt är spännande är en annan femma. Många musiker passerar revy under de femtio åren, ingen nämnd och ingen glömd, bortsett från att Stellan Sagvik får solistiska pluspoäng för snyggt spel på blåsinstrument. Tilläggas bör att Raas största inspirationskälla är The Incredible String Band och av alla de 231 låtarna är Träd/Tree en klar favorit och ett bra exempel på hur personlig musik Raa gör när de är som bäst. Kanske till och med bättre än i original.

Jag har inte bestämt mig för om mängden musik på utgåvan är generöst eller dumt, men det lutar åt något mitt emellan. Mycket är kul och njutningsbart medan annat kunde stannat i tunnan.