Stepping through
Lågmäld trivseljazz Lira Gillar

Ann Blom Quartet

Stepping through

Skivbolag: Egen utgivning
Publicerad: 26 sep 2013

Det är alltså Ann Bloms kvartett men själv spelar hon lika försynt som hon sjunger. Johan Setterlind, trumpet/flygelhorn, anger tonen (distinkt och klar men mjuk med runda hörn) i ett kort preludium. Blom låter honom ofta spela huvudrollen också under resten av plattan. Hon nöjer sig med att foga in tystlåtna pianotoner och ackord. Filip Augustson, kontrabas, spelar lika mycket på tystnad och luft som toner. Rune Carlsson, trummor, slår exakt så lite – varken mer eller mindre – som behövs. Musiken svänger, i det lugna.
Genren ”trivseljazz” valde jag efter ett par lyssningar. Det räcker inte, man måste höra mer än så. Ann Blom Quartet tränger sig inte på utan spelar så lågmält att slölyssnaren riskerar att stänga öronen och missa den personlighet som gömmer och hukar sig i musiken. Typ när Blom tar ett pianosolo – dit har albumet nått just nu – i egna låten Krusningar. Hennes toner skapar knappt mer än just krusningar på tangenterna.
Men de är hennes. Tonerna är bekanta, de ingår i jazztraditionen, men blir hennes egna. Likadant när hon sjunger i några – alltför – få spår. Man kan absolut inte säga att hon nyskapar standardlåten Come rain or come shine, men något litet måste det vara som hon gör med både toner och ord. För hon får mig att känna som om hon sjunger ur sig själv och direkt till mig.
Albumet Stepping through innehåller en blandning av pianisten Bloms och trumpetaren Setterlinds kompositioner samt standardmelodier. Jag står fast vid ordet trivseljazz, lite av krogmusik till maten. Men det är oerhört skickligt och personligt spelad trivseljazz.