Folkmusik Lira Gillar

Eiwor Kjellberg Band

Stand out

Skivbolag: Kakafon Records
Recenserad av: Anne Brügge
Publicerad: 17 sep 2021

Drottningen av moll heter Eiwor Kjellberg, kompositör och legend inom folkdansmusiken, särskilt som trendsättande ledare för Hälsinge Låtverkstad och Folkungar. Hennes låtar är i klass med de bästa tradlåtar. Solbärsvalsen finns på cd med Järvsö spelmanslag. En cd med Låta Myttje, som Eiwor Kjellberg själv är en tredjedel av, har gjort Polska i moll vackrare än den är i Jonas Olssons arr på Kjellbergs egen cd Stargame. Det är en oförglömlig klassiker och tryckare, älskad av dansare.

Låtarna på nya cd:n är alla Kjellbergs, medan fiolstämmorna är lagda av bandets ständiga och samspelta Sara Karlsson Jerfström och Robert Jerfström. För övrigt är bandet mycket och lyckligt förändrat. Markus Räsänen, rena fyndet med sitt dragspel, och kontrabasisten Emil Skogh med vackra, enkla stråkdrag i den ljuvliga Song for Dacha, en hyllning till det ukrainska folket. Ian Carr tillför både finlir och ett varierat komp som ibland kan saknas från gitarrsidan. Överlag är arrangemangen känsligt gjorda av det nya bandet.

Eiwor och Sara duellerar fantastiskt tajt, lyssna på den heta Tuva eller den stillsamma Tacksam/Låt på vägen, skriven till Björn Ståbi (och hustrun Viveka) och här tryggt inbäddad av dragspel och bas.

Långsamt danstempo är Eiwors signum, även om hon också kan vara riktigt rå. Melodierna är omedelbart lättfattliga, men överraskar alltid med att slingorna sticker iväg åt ett annat håll. Titelspåret handlar inte om att sticka ut, tvärtom att stå ut. Ett tack till maken på tioårsdagen av deras bröllop. Rimligt nog en mollpolska, som så många brudpolskor av Eiwor, helt enligt traditionerna.