Sounds of the East – Music from The Balkans, India & The Middle East
Östlig inspelningsresa

Srdjan Beronja

Skivbolag: Arc Music/Naxos
Recenserad av: Lennarrrt Olausson
Publicerad: 28 sep 2017

Den serbiske slagverkaren Srdjan Beronja gillar Indien så mycket att han 2014 gav ut ett livealbum kallat The sounds of Varanasi med bland annat inspelningar från ceremonier, tempelklockor med mera från denna för indierna heliga stad. Nu kommer så uppföljaren, även den på det engelska världsmusik-bolaget Arc Music. Denna gång är det inspelningar med musiker och ljudligheter som Srdjan träffat på längs vägen från Balkan via Mellanöstern till Indien. Detta album heter Sounds of the East med den logiska undertiteln Music from The Balkans, India & The Middle East.
Albumet börjar med en inspelning från Kerala i södra Indien där soluppgångens glada fåglar följs av en något burkig inspelning med välrenommerade violinisten Pt Sukhdev Prasad Mishra. På albumet finner jag tidlöst drömmande bansuri-flöjtspel av Dr Atul Shankar som för tankarna till Mercan Dede. Vad jag först tror är en säckpipa visar sig vid närmare granskning av det välmatade konvolutet vara inget mindre än en väsande svart indisk kobra som snyggt övergår i intensiva toner från en pungi, den klassiska ormtjusarflöjten gjord av pumpa, spelad av en okänd nomad nära Tharöknen.
Oudspelaren Marina Tošic´ levererar storslagna taksim-ljudlandskap. Raga-sitarspelaren Pt Dhruv Nath Mishra levererar ljudligt flöde. Intressanta ljud skapas av både gamla trävattenhjul och fyrverkerier från Diwali-festivalen i Varanasi. Marina Tošic´ spelar även en liten fin herdekärlekssång på panflöjt ackompanjerad av Srdjan på tabla så att årtusenden över de stora vidderna där ottomaner, perser, romare och Khan regerat smälter samman till en svalkande kvällssommarvind här och nu.
Med Sinan Ac´ifovic´ på klarinett och Stefan Sablic´ på qanun (en turkisk cittra) levereras en arabesque där Srdjan glatt håller sin darbuka varm. Sounds of the East får en värdig avslutning med en improviserad taksimsk vaggvisa som bygger på arabesquen där Stefan Sablic´ får sin qanun att tydligt ljuda ut i den stjärnbeströdda natten.