Som den gyldne sol
Norska psalmer Lira Gillar

Iver Kleive, Povl Dissing & Knut Reiersrud

Som den gyldne sol

Skivbolag: Kirkelig Kulturverksted/Border
Publicerad: 17 dec 2013

En skiva med 1600-1800-talsmusik inspelad i Odenses kyrka med Nordens svar på Emerson, Lake & Palmer – därmed borde den vara för stor för en bänk-cd-spelare i ett trerumslägenhetskök. Inledningsvis tycker jag också att de kyrkliga klangerna nästan spränger den lilla fjuttiga skivspelaren. Men, Povl Dissings innerliga, småstånkande, personliga sångstil, Iver Kleives fantasifullt fantastiska orgelspel och slutligen de typiskt Reiersrudska glidanden på gitarrsträngarna ger musiken en helhet som visserligen känns stor men ändå så intim.
Trots den sakrala miljön och de ålderdomliga psalmerna är supertrions förhållningsätt till musiken också mycket lekfullt.  I Glade jul, det vill säga en dansk version av Stilla natt, är Reiersruds steel guitar hawaiiansk i klangerna, man hör nästan vågskvalpet. En av mina favoritpsalmer Dejlig er jorden (Härlig är jorden) inleds aningen roniskt med tjutande polis- och ambulanssirener.
Ibland är det stillsamt, men ofta massivt pampigt, och mycket hänger på hur Kleive trakterar sin orgel. Kleive visar upp orgelklanger i allt från Bach-preludium till cocktailmusik à la Klaus Wunderlich. Han dominerar, det är svårt att göra annat på ett sådant instrument, liksom Dissings sång, medan Reiersruds gitarrspel mestadels är stillsamt men så sällsynt vackert, oavsett om det är steelgitarr eller en tjutande elgitarr. Stilla men ändå så viktig för treenigheten.
Som tramporgelfantast lyssnar jag inte ofta på piporgel, tycker inte att instrumentet fungerar för skivformatet, men här fick man så man teg tack vare en fantastisk organist, en gitarrist som visar upp sin mest känslofulla sida samt en sångare med en av Nordens mest originella sångröster. God väst-Nordisk jul!