Solo
Tjeckisk folksångare

Jarda Svoboda

Solo

Skivbolag: Indies Scope
Publicerad: 16 okt 2016

Jag vet inte hur det är med bandets status i hemlandet men för mig har tjeckiska folkrockarna Traband närmast kultstatus på grund av flera mycket fina skivor från tidigt 2000-tal och många odödliga egna folksånger.
För några år sedan gick bandet över från sin moderna, personliga folkrock, med tramporgel, tuba, trummor och trumpet som genialisk sättning, till en smula experimentell garagerock. Det var för mig obegripligt och närmast chockartat, speciellt som min tjeckiska språkokunnighet är total vilket gjorde att jag inte ens hade något nöje av texterna.
Därför är det så glädjande att bandets ledare, sångare och tramporganist Jarda Svoboda nu släpper en rejält stillsam och intim folkmusikalisk singer-songwriter-skiva med orgeln som grundkomp och några betydelsefulla inslag av banjo och autoharp, med mera. Svobodas stora styrka är hans personliga och innerliga röst, när han sjunger lite mer lågmält samt hans mästerliga känsla för att komponera ganska enkla men vackra hitlåtar.
På Solo, som soloskivan heter, är min favorit Slova som är just en sådan genialisk liten visa. Den har dessutom ett kort instrumentalt stick som är ett under av enkel skönhet och lekfullhet. Svatební är lika vacker och tidlös. Otče Ohně tuffar däremot på som ett ånglokomotiv och har drag av vilda västern-tongångar, en annan genre som Svoboda emellanåt givit sig på med trevliga och lite udda resultat. Någonstans, minns inte var, skrev skivbolaget att Jarda Svobodas musik hamnar någonstans mellan puben och kyrkan och jag kan bara instämma.