Skivrecension

Soar
Samstämmiga klangbilder

Catrin Finch & Seckou Keita

Soar

Skivbolag: Bendigedig
Recenserad av: Gunder Wåhlberg
Publicerad: 19 apr 2018

Dela den här recensionen:

På den nya skivan med Catrin Finch från Wales och Seckou Keita från Senegal möts de med sina närbesläktade instrument harpa och kora. Deras debutalbum kom 2013 och därefter följde ett omfattande konsert- och turneprogram. Den ovanliga kombinationen av dessa båda instrument och musikernas långa erfarenhet från skilda musikområden lyfter deras samspel till en finstämd samljudande klangvärld. Catrin Finch är känd klassisk musiker på harpa som innan hon mötte den erfarne koraspelaren Seckou Keita med sin breda afrikanska musik inte hade hört eller sett en kora. De har nu etablerat ett långvarigt samspel som också speglar en historisk  handelskontakt mellan Wales och Senegal.
Deras harpinstrument ligger klangmässigt så nära varandra att rytmiken och känslan i mandinkamusiken lätt vävs samman med den traditionella musiken från Wales.
De båda instrumentens många strängar ger rika möjligheter för musikerna att utveckla och variera detaljer i sina kompositioner som byggs kring den mjukt tonande klangen i instrumenten. Klangerna från harpan och koran ligger intill förväxling så nära varandra att de inte omedelbart kan skiljas åt. Detta gör spelet till en intrikat väv av både klassiskt och folkligt grundat samspel såväl melodiskt som speltekniskt.
Vid sidan av skivans komponerade instrumentala nummer sjunger Seckou Keita några texter på sitt lokala språk. Dessutom gör duon sin version av Bach i en av dennes Goldbergvariationer. Det vilar en atmosfär av stillhet och harmoni över musiken som samtidigt ger den styrka och räckvidd.


Fler recensioner

Annonser