! Just nu upplever vår webbleverantör störningar som leder till långsammare svarstider på lira.se

Skivrecension

Fiona Rutherford

Sleep sound

Skivbolag: Genreblandande beställningsverk
Recenserad av: Lars Fahlin
Publicerad: 19 maj 2014

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Sedan 1998 har den skotska folkfestivalen Celtic Connections stött unga musiker på uppåtgående genom att beställa längre musikverk av dem. Dessa verk, som ska vara baserade på traditionella teman, framförs sedan på festivalen under rubriken New Voices. Den som fick beställningsjobbet till festivalen 2012 var harpspelerskan Fiona Rutherford.
Fiona Rutherford började spela harpa när hon var åtta år gammal och har studerat musik sedan sexton års ålder. Hon har en universitetsexamen i komposition och har komponerat musik för både film och teater.
Beställningsverket Sleep sound har som tema sömn och drömmar och har försökt utforska såväl mardrömmar och sömnlöshet som vaggvisor. ”Harpan har länge associerats med det ‘utomjordliga’ och för sina lugnande och rogivande kvaliteter”, säger Rutherford. ”Som harpspelare var därför valet av tema naturligt för mig.”
Sleep sound är en meditativ, nyanserad och vacker samling låtar, med en stor variation i stilar och musikaliska genrer. Bland annat keltiska harpor, folklig konstmusik och tysk impressionistisk filmmusik från 20-talet. Men favoriten är den besynnerliga, studsande vaggvisan Lullaby.
Musiken framförs av en grupp på åtta rutinerade kvinnor, utvalda av Rutherford – samma grupp som framförde verket på festivalen: Fiona Rutherford (harpa), Anna-Wendy Stevenson och Shona Mooney (fiol), Mairi Campbell (viola, sång), Su-a Lee (cello), Rachel Newton (harpa, sång), Lauren Mackie (piano), Amy Duncan (ståbas, sång).

Annonser