Šibenica frajerka
Tjeckisk blues Lira Gillar

ZVA 12-28 Band

Šibenica frajerka

Skivbolag: Indies Scope
Publicerad: 26 jul 2015

Hesa sångare finns det en och annan, en drös svenska, mängder av italienska och några amerikanska, med Tom Waits i spetsen. Och så, icke att för glömma, den egensinnige tjeckiske singer-songwritern Norbert Červenák som kör över dem allihop med sin röst, rosslig intill hälsosamhetens gräns. Förra skivan var utomordentligt bra, så är också denna. Förutom Červenáks egenartade röst kännetecknas denna cd av en samling nästan minimalistisk blues men med nästan barnsligt tramsiga refränger, typiska för bandet vars arr inte helt sällan drar åt det humoristiska, samtliga skrivna av Červenák själv.
Texterna har innehåll som inte beskriver ett liv i glamour eller i shabbychic-lokaler, något det kanske inte helt politiskt korrekta skivomslaget med bandet på porrklubb med en snara i taket tyder på. Inte att förvänta heller, med den rösten. Tyvärr ingår inte engelska översättningar men skivtiteln Šibenica frajerka som ungefär betyder flickvän i galgen säger också en del vad det handlar om.
Herr Červenák har förutom sin sångröst även en suveränt personlig gitarrteknik med snyggt plockande, inte solistiskt tekniskt men ändå inte okomplicerat. Och det är ju alldeles utmärkt så långt, men som om inte det vore nog är bandets violinist Stanislav Fakan förmodligen Östeuropas mest lyssningsvärda. Jazzig och folklig på en gång och emellanåt väldigt stilfulla pizzicatosolon. Det tjeckiska fiolspelets Jan Johansson kanske?
Hela fjorton låtar bjuds vi på och det är kanske lite i mastigaste laget om det inte vore för de emellanåt närmast hitbetonade sångerna. Framför allt Papierové blues med vissa kalypsoinslag, och så favoriten, Vianočná, vars gitarr-, fiol- och körtema är valda delar av melodin till Stilla natt. Genialiskt snyggt faktiskt.