Arve Henriksen & Kjetil Husebø

Sequential stream

Skivbolag: Smalltown Supersound
Format: LP/DL
Recenserad av: Robin Skarin
Publicerad: 26 maj 2023

Den norske trumpetaren Arve Henriksen har spelat in många skivor på duo med olika musiker, och nu har det kommit till pianisten Kjetil Husebøs tur. Det är musiker som lyssnat på varandra under lång tid, och båda använder sina respektive akustiska instrument tillsammans med elektronik, syntar, samplingar med mera, och arbetar på sätt och vis inom liknande musikaliska världar. Att de en dag skulle göra en skiva ihop känns nu i efterhand fullständigt självklart.

Denna skiva är inspelad under pandemin i varsin studio och skivan låter verkligen som ett studioprojekt. Utgångspunkten var att Arve Henriksen spontant svarade på en av Kjetil Husebøs låtar från hans skiva Piano transformed; resultatet transformerades till den som nu heter Seeding på denna skiva. Det är filmisk musik, med den luftiga shakuhachi-liknande trumpeten ofta sjungande över skogiga, atmosfäriska böljande ljudlandskap. Piano finns där ofta i bakgrunden också och skapar en fin kontakt med marken så att musiken inte totalt flyger iväg in i samlingarnas värld.

Single sentence hörs Arve Henriksen också sjunga, närheten mellan hans röst och hans trumpetsound är slående och det är omöjligt att inte beröras av den uttrycksfulla tonen som känns som att den vill någonstans. Tonen sträcker sig ut till mig som lyssnare och det är bara att låta sig omfamnas av den ljuvliga, vackra musiken. Låten Seeding är den som låter mest som en trumpet/piano-duo och det blir skönt att vila öronen lite från den tjocka, täta, hårt processade ljudbilden en stund. Skivan har en lite ljusare stämning än många av de andra som Arve Henriksen gett ut, och når ut som en hoppfull bön från den mörka pandemin.