Skivrecension

Santiman
Haitiska kampsånger

The Creole Choir Of Cuba

Santiman

Skivbolag: Real World
Recenserad av: Lars Fahlin
Publicerad: 29 maj 2013

Dela den här recensionen:

The Creole Choir of Cuba är ättlingar till haitiska slavar som såldes till Kuba i slutet av 1700-talet. Kören såg dagens ljus för närmare 20 år sedan, då under namnet Desandann (Ättlingar), men hade bytt namn innan man släppte sin första skiva på Real World för ett par år sedan. Kören hämtar inspiration från sina förfäders kampsånger och från voodoo-folklore; det är sånger om förtryck, misär, frihetsberövande, om solidaritet med de fattiga och motstånd mot vad som närmast verkar vara en tradition av förtryckande ledare.
Santiman är lika exotisk och fascinerande som deras Real World-debut. Med starka harmonier och stor passion framför de texter på creole, spanska och engelska om slaveri, vardagens vedermödor, Duvaliers grymma militärregim och efterdyningarna av den förödande jordbävningen på Haiti 2010. Ett genomgående tema är sångerna om bristen på och sökande efter rent vatten. Men det finns även plats för humoristiska visor, som Camina como Chencha, om en hjulbent flicka.
Sångerna framförs huvudsakligen oackompanjerat, men enstaka congas och en koskälla eller möjligen ett jordbruksredskap av metall används som rytminstrument. Dessutom medverkar pianisten Tom Cawley, flöjtisten Dramane Demble från Burkina Faso och trumpetaren Paul Bilson, från Ghana, som bidrar med inslag av soul, highlife, afrobeat, reggae och ska.


Fler recensioner

Annonser