Torkel Rasmusson

Sånger under natten

Skivbolag: Country & Eastern/Naxos
Publicerad: 8 dec 2013

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Legendariska proggbandet Blå Tågets båda sångare har de senaste decennierna med långa intervall gjort egna visskivor, ofta med riktigt hög klass och såklart personlighet i sången. Tore Berger är kanske den mer välsjungande av de två medan Torkel Rasmusson här är en oöverträffad mästare i konsten att stillsamt pratsjunga i falsett. Det tar några genomlyssningar att vänja sig även om jag alltid gillat hans mycket personliga röst. Det finns sånger som är förhållandevis ganska taktfasta och har ett för denna skiva relativt högt tempo vilket tvingar Rasmusson att lägga lite mer energi i sången vilket är till hans fördel.
”Nu ser jag tydligt båtens lanternor som spårljus långt långt ut i natten”. Poesin precis som det musikaliska framförandet är stillsamt drömsk. Nattliga miljöer och en del tankar kring ålderdomen. Musiken är improviserat följsam med komp på gitarr av David Härenstam, Bengt Berger, trummor, Bo Nordenstam på bas och sist men inte minst Roland Keijser som spelar blåsinstrument på sitt oefterhärmliga melodiskt mjuka och improviserade vis. Som i dess folkmusikaliskt jazziga spelstil endast kan förväxlas med Kjell Westlings. Som så ofta med Keijser får vi förutom saxofon och klarinett även höra diverse folkliga flöjter vilket här innebär de indiska bansuri och venu och den egyptiska kawalan. Sångerna är förhållandevis lika i melodi men ska jag framhålla någon blir det nog Till en början, där Keijser spelar flöjt och även piano. Aningen udda vissång men ger man den en chans är det, trots en vals och några visor med maritima inslag, härligt långt från Roslagens famn på den blommande ö.