! Just nu upplever vår webbleverantör störningar som leder till långsammare svarstider på lira.se

Skivrecension

Följa-Fanny-jazz Lira Gillar

Fanny Gunnarsson Quartet

Same eyes as you

Skivbolag: Volenza/Naxos
Recenserad av: Bengt Eriksson
Publicerad: 20 maj 2014

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Fanny Gunnarsson sjunger och spelar piano som i duett. Karolina Almgrens sopransax samspelar så nära rösten men främst pianot att tonerna förenas och blir unisona. Också Kristian Rimshults kontrabas och Hannes Olbers trummor följer pianots tonslingor så att kvartettens musik kan beskrivas som följa-Fanny-jazz.
Hon har gjort alla låtar, drygt hälften med texter och övriga alltså instrumentala. Redan förstaspåret Travelling får mig att lyssna till lite extra inför hennes annorlunda sång, som pendlar mellan mörkare och ljusare röstläge. Medan pianotonerna liksom funderar på och kommenterar orden hon sjunger, söker sig framåt likt varsamma fötter på okänd mark. Samma sak med saxofonen, som letar i röret och livet efter melodiska tonslingor, både lågmälda och mer intensiva.
Den drömska melodin med sin exakta titel Dröm är ett bra exempel på där Gunnarssons piano och Almgrens sax spelar ton i ton. Saxofonens toner kan också – som i inledningen till F-song – följa kontrabasens. F-song är dessutom lekfullt gjord: melodin innehåller endast bokstäverna = tonerna i Fannys namn. Även låten 0417-14703 har kommit till på ett skojigt sätt: den bygger på de toner som hörs på mobilen när Fanny ringer hem till pappa i Tomelilla.
Den folkmusikaliska Ingen ordning är hennes version av jazz på svenska. Och i sistaspåret When it peaks spelar saxofonen så fint och nära ihop med Fanny Gustafssons röst igen att tonerna blir ett och samma fast mer och större.
Melodiskt men avbrutet melodiskt. Rytmiskt men stilla. Försiktigt förmedlade stämningar. Fanny Gunnarsson bjuder med sin kvartett – och lyssnarna – på en resa som precis har börjat men kan bli mycket lång.

Annonser