! Just nu upplever vår webbleverantör störningar som leder till långsammare svarstider på lira.se

Skivrecension

Postindustriafrikanskt

Ifriqiyya Electrique

Rûwâhîne

Skivbolag: Glitterbeat
Recenserad av: Elias Hillström
Publicerad: 11 jun 2017

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Körer eller egentligen mer som röster på röster i upprepade mantran, till ett lätt eko, till tystnad och sen till något som får mig att tänka på Einstürzende Neubauten, oljefat, distade trummor, handklapp, tablas. Även gitarrer och discobeats av en förvriden, avlägsen sort, hårda men långt borta och sen ett riff och en än mer ökad intensitet i gapandet, låter nästan som en berusad fotbollskör på väg mot en derbymatch.
En bas kommer in och lugnar ner det skramliga lite men just när det lugnet börjat infinna sig återkommer attacken långt där borta, växer sig långsamt större, starkare. Hypnotisk musik är det, svårt att hävda något annat. En jobbig skiva är det, också svårt att bestrida, men förvånande, oväntad och därmed också lite kittlande. Inte helt oviktigt!
Efter de initiala reaktionerna läser jag att Ifriqiyya Electrique har sina rötter i flera hundra år gamla ritualer och sånger som uppstod bland svarta slavar i Tunisien. En slags adorcism och andeutdrivning, en kamp både med och mot den djävul som tagit över din själ. Så låter det också.

Annonser