Skivrecension

Ruske-Saras minne
En hardings kraft Lira Gillar

Christian Borlaug

Ruske-Saras minne

Skivbolag: Etnisk Musikklubb
Recenserad av: Gunder Wåhlberg
Publicerad: 18 apr 2013

Dela den här recensionen:

Det klassiska solospelet på hardingfela är en omhuldad konstform bland norska spelmän. Under århundraden har instrumentet med alla sina möjligheter utmanat spelmän att ge sig in i hardingens speciella klangvärld och utveckla det särpräglade spel som blivit en lång utstakad tradition.
Christian Borlaug från Buskerud är en av dessa erfarna norska hardingspelmän i toppskiktet, som i flera släktled bakåt har haft detta spel som en aktiv livslinje. Bland  hans läromästare och inspiratörer finns namn som Svein Lien, Knut Buen och Hauk Buen med deras utvecklade spelsätt och slåttetradition.
Det traditionsmättade hardingspelet bygger en närmast magisk klangvärld med många upprepningar och skiftande förlopp. Det mångljudande intrikata stråkspelet med understrängar kan göra de melodiska linjerna svårfångade. Spelmannens utvecklade stadiga fotstamp håller den rytmiska pulsen på plats. Och i detta musikaliskt sprakande universum finns glimrande fixstjärnor att följa i varje slått.
För att ge variation lyfter Christian Borlaug på sin skiva fram olika valörer i sitt hardingspel på olika stämda felor. Många slåttar har han efter Lars Fykerud (1860-1902), en tidig föregångare känd för att aldrig spela en slått på samma sätt flera gånger och att improvisera över egna. Samma förhållningssätt finns             också på skivan i Christian Borlaugs dynamiska spel.
I skivans tidigare inspelade musik från konserter och kappleikar under 1990-talet, finns ett kraftfullt och sjudande hardingspel som får hans slåttar att glänsa. I hans versioner av traditionella springar finns den nerv i framförandet som uppstår i solospelets möte med en publik.


Fler recensioner

Annonser