Recorded live in concert at Metropolis Studios, London
Progrock

Van Der Graaf Generator

Skivbolag: Salvo
Publicerad: 4 dec 2012

Live in concert at Metropolis Studios är en konsertinspelning som den brittiska progrockgruppen Van der Graaf Generator gjorde i december 2010 inför en begränsad och entusiastisk publik. Och Van der Graaf, kända för mörka sånger i udda taktarter, var på gott humör och Peter Hammill, gruppens passionerade och ibland vitriolstinne sångare, hade ett konstant småleende på läpparna mellan låtarna.
Åtta av låtlistans titlar kommer från tre av de skivor gruppen släppte efter 2005 års återförening, Present (2005), Trisector (2008) och den vid konserttillfället ännu inte utgivna A grounding with numbers (2011). Bara tre är hämtade från album från gruppens storhetstid, Pawn hearts (1971) och Still life (1976). Men både Man-Erg och Lemmings (båda från Pawn hearts) kan närmast anses som obligatoriska, och framförs här i starka versioner. Av det nya materialet är Nutter alert, Mr Sands och We are not here speciellt märkbara och kan väl bli framtida Van Der Graaf Generator-klassiker.
När VDGG började spela igen för sju år sedan, var det den klassiska kvartetten som kom samman: Hammill (sång, gitarr, piano), Hugh Banton (orgel, baspedaler), Guy Evans (trummor) och David Jackson (saxofoner). Men efter den första turnén lämnade Jackson gruppen, varvid de kvarvarande tre fick arrangera om en stor del av gruppens repertoar, för att passa trioformatet. Detta kan vara förklaringen till varför antalet gamla favoriter var begränsat. Begränsat var också det utrymme band, publik och kameramän hade att dela på i Metropolis lilla studio, för konserten både spelades in och filmades för den här speciella utgåvan (2cd/1dvd).