Skivrecension

Quiet flame
Country/americana/bluegrass Lira Gillar

Caitlin Canty

Quiet flame

Skivbolag: Egen utgivning/Tone Tree Music
Format: LP/CD/DL
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 22 sep 2023

Dela den här recensionen:

Trummor och elektriska instrument är bannlysta på den angenämt akustiska Quiet flame, med dess lika sköra som starka sånger. Caitlin Cantys nya soloalbum följer upp 2018 års rosade Motel Bouquet och är intimt ljudande producerad av Chris Eldridge, bekant från bluegrass-trädgårdsmästarna Punch Brothers och tidigare även i The Infamous Stringdusters.

Medmusikanterna utgör ett solitt sällskap. Eldridge trakterar gitarr, liksom – på några spår – den gästande Punch-brodern Noam Pikelny, medan en annan ur samma brödraskap återfinns på bas: Paul Kowert. På förlösande fiol finner vi Kowerts kollega från Hawktail och numera även den färskaste medlemmen i Punch Brothers: Brittany Haas. En fiolfantom som även är bekant från Dave Rawlings Machine (med Gillian Welch) och samspel med svenska fiol-esset Lena Jonsson.

Grammy-överösta stjärnan Sarah Jarosz gör ett toppjobb på mandolin och banjo. Jarosz bidrar också med sånginsatser i bakgrunden, liksom Andrew Marlin. Den senare har vi ju i år hört i ”supergruppen” Mighty Poplar, ihop med just Punch-bröderna Eldridge och Pikalny.

Inte en ton är överflödig, allt är inspirerat. Caitlin Cantys betagande stämma sjunger övertygande ord som uttrycker uthållighet, smärta och resiliens om vartannat. Livet.

Och om den musikaliska omgivningen antyder nära vänskapsband är det ändå inget mot hur nära musiken kommer lyssnaren. Det sjuder av ett hårt vunnet sinneslugn. Quiet flame är i sanning vad den heter.


Fler recensioner

Annonser