Palomino
Retropoppigt

First Aid Kit

Palomino

Skivbolag: Columbia Records
Publicerad: 18 nov 2022

De himmelskt stämsjungande systrarna Söderberg i den svenska folk/country/pop-duon tar ytterligare ett steg bort från countryn på Palomino. Den varmhjärtade singeln Turning onto you berättar nämligen inte hela sanningen om First Aid Kits omdaning på första albumet efter en paus som räckt i nästan fem år, sedan Ruins kom i början av 2018.

2022 blickar duon bortom det lillgamla som tidigare i viss grad präglat musiken. Kanske att utbrändhet, föräldraskap, pandemi och nya prioriteringar i livet medfört en ökad mognad. Något en del belackare efterlyst ända sedan Söderbergskorna slog igenom som tonåringar. ”Did I disappoint you / I’m pretty sure I did / You thought I was some kind of rock star / I was a nervous little kid,” heter det i Ready to run.

Paletten är breddad, och ibland är färgskalan så bred att den riskerar smetas ut. Men First Aid Kit klarar balansgången utmärkt och Palomino håller sig på rätt sida det arenautslätade. Fleetwood Mac, Carole King, Tom Petty, Chris Isaak och Bruce Springsteen är några av riktmärkena här (de sjunger till och med om ett ”hungry heart” på ett ställe). Detta vid sidan av det fortfarande närvarande, men tidigare mer tydliga Emmylou- och Gram-personaget. ”You prefer The Rolling Stones / And I like Gram”, som det sjungs i en låt.

Texterna presenterar en mer positiv världsbild än på Ruins. Musiken ekar av nya producenten Daniel Bengtsons sextiotalsdoftande reverb, av blås och stråkar, men också av åttiotalets ljudvärld – dock ej det drastiskt digitala, ej heller av de där smackande virvelkaggarna från Born to run. Att det låter stort om Palomino hindrar dock inte fina detaljer som att Lisa Långbacka bidrar med dragspel på tre låtar.

Wild horses II heter en låt, vågat nog. Liksom de guldfärgade hästarna i skivans titel talar den sitt tydliga språk. First Aid Kit-systrarna är redo att löpa fritt över de vidsträckta vidderna.