Origins (trad.)
Rätoromanska sånger Lira Gillar

Corin Curschellas

Origins (trad.)

Skivbolag: R-Tunes/Union Distribution
Publicerad: 11 dec 2013

Ni har väl inte glömt er rätoromanska? Dags att fräscha upp den. Vi som inte kan språket kan ladda ner denna skivas texter på nätet, med tyska översättningar. Curschellas traditionella sånger ur Nationalmuséet i Zürichs arkiv kompas förhållandevis okomplicerat men stilfullt och varierat av den schweiziska durspelsdominerade trion Pflanzplätz. Instrumentet heter för övrigt ”orgelet da maun” da Sviz på rätoromanska. Dessutom medverkar på fiol Andy Gabriel.
Curschellas är en spännande sångerska som bland annat medverkar på gitarristen Max Lässers skiva Überländler, en lysande introduktion till modern schweizisk folkmusik. Origins (trad.) är dock både mer traditionell och betydligt lugnare även om det svänger ibland. Tonen på de stillsammare visorna är riktigt innerlig och julstämningen är nära. Curschellas har en behaglig röst, fullständigt chosefri. Hon har för övrigt, bland allt annat, sjungit på David Byrne-skivan The Forest också.
På skivomslaget står musikerna i ett snöigt landskap, dock är detta ingen julskiva men känslan är den rätta när decembermörkret faller över nejden. Lite synd på en så fin och intressant skiva att där inte finns kommentarer till visorna men för fantasterna finns dessa i en nyutgiven rätoromansk visbok.
Textmässigt är det allt från små lustiga kärleksvisor till den spännande Canzun da sontga Margriata, vars text är rena teatermanuset. Rolig är också en visa inför bröllopet, om att skiljas från sin familj och behöva stå ut med svärföräldrar, svågrar och svägerskor. Där finns även en tolvtalsvisa. Skivan känns modern men visorna ålderdomliga vilket ger ett intryck av att den avlägsna alpbyn är väldigt nära. En stor skiva från en liten del av världen med en sångerska ni inte bör missa, prisvärt dessutom med hela 79 minuter fördelat på 21 spår.