! Just nu upplever vår webbleverantör störningar som leder till långsammare svarstider på lira.se

Skivrecension

Finbearbetad orkestermusik Lira Gillar

Cecilia Persson

Open rein

Skivbolag: Hoob Records/Border
Recenserad av: Leif Carlsson
Publicerad: 3 mar 2014

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Cecilia Persson har komponerat komplex musik som inte vill släppa tyglarna för mycket. Den blottar några bråddjup, fast med säkerhetslinan inkopplad. Hon är en förlösare av den ambitiösa orkestermusiken. Den klingar samtidigt både nutid och soundtrack för det bildade borgerskapet från en annan tid. (Tänk centraleuropeiska kaféer under mellankrigstiden eller Strindbergs Röda rummet.)
Cecilia Perssons till synes enkla och bestämda pianospel är lätt att känna igen, rullar ut musikens konturer som fyra till nio medspelare med klarinetter, tenorsaxofoner, vibrafon, cello, basfiol, trummor, trumpet och marimba fyller i. Tio omväxlande stycken på en dryg timme. Kluriga melodislingor och envisa figurer ligger kvar bakom och låter sig inte störas när musiken framtill stångas och vrenskas. Ofta börjar styckena lite trevande och finner sedan sitt flöde och sin riktning och håller sig till den. Som Norrtullsligan, trög i starten – den måste hitta sin egen väg. Per ”Texas” Johanssons tenorsax är både så stark och larmigt högljudd, och så genomskinligt bräcklig och vacklande som nog kvinnorna i Elin Wägners roman kunde vara. Amble menuet tar sig fram med en stillsam rå rokoko-grace och övergår i den pampiga Amble finale, som i sin tur avbryts och (efter onödigt lång tid) kommer ut som en karusellstapplande liten vals. Det blir en opretentiös final som låter tankarna snurra vidare.

Annonser