Skivrecension

Okuté
Kubanskt

Okuté

Okuté

Skivbolag: Chulo/Daptone
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 17 sep 2021

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Albumdebuterande Okuté är ett musikkollektiv bestående av rumberos från Havanna. De mixar ihop stadens olika sound: först och främst rumba och son, men även religiös musik ur abakua-, arará-, lucumi-, orisha- och palo-traditionerna. Det latinamerikanska möter de afrikanska rötterna, och 1960-talets sound möter 2021 i ett sömlöst musikaliskt lapptäcke. Ett lapptäcke att dra över sig när hösten annalkas på våra breddgrader.

Jacob Plasse från Grammynominerade bandet Orquesta Akokán har producerat och ljudbilden kan knappast kallas polerad. I stället verkar Plasse ha fokuserat på att fånga ögonblicket, inspirationen. Det har han verkligen lyckats med, för det här är musik som i allra högsta lever och andas. Det ligger nära till hands att jämföra med Arsenio Rodríguez och gamla Fania-plattor. Många för genren namnkunniga musiker medverkar. Sång (ofta call and response), tres (ett stränginstrument som påminner om akustisk gitarr), bas, trumpet, och så alla dessa smattrande slagverk.

Okuté svänger en gäng, och i spår som Gaston’s rumba tas tempot ned en smula och musiken får en vemodig touch, där det snart klivar fram en rätt apart, taggig elgitarr som skulle kunna vara från en Tom Waits-skiva. 

Det hela är utgivet på Jacob Plasses egen skivetikett Chulo, som får hjälp med exponering av heta, 20-årsjubilerande retrosoulskivbolaget Daptone (känt för högklassiga titlar från Sharon Jones & The Dap-Kings, Charles Bradley, Antibalas och självklart Plasses eget Orquesta Akokán). Logiskt.

Annonser