Chicos Fritos

Ökenflamenco

Skivbolag: chicosfritos.com
Format: LP/DL
Recenserad av: Rolf Nilsén
Publicerad: 16 sep 2022

”Chicos Fritos”, de friterade killarna, är en duo bestående av flamencogitarristerna Jonathan Bondesson och Olle Pelayo Lind. De har känt varandra under en rad år och även studerat flamenco samtidigt i Sevilla. På den aktuella skivan är det Jonathan som trakterar gitarren medan Olle ersätter den obligatoriska flamencosångaren med sitt munspel. Här har gruppen en specialitet som jag inte hört någon motsvarighet till ens i Spanien. Olle Pelayo Linds munspel förmår imitera mycket av den svåra flamencosångens idiom och tekniker och man häpnar när man hör vad instrumentet kan uttrycka i händerna på en så skicklig instrumentalist.

I framträdanden samarbetar de friterade killarna ofta med en flamencodansare, och på plattan är det Pia Pohjakallio som bidrar med sina klackar till att bredda ljudbilden på ett av spåren. Annars är det under större delen av skivan bara de två instrumenten gitarr och munspel, men de har å andra sidan ett så tätt och lyhört samspel med stämmor som snirklar intimt runt varandra, lite som två sevillanasdansare som följer och speglar varandras rörelser.

Det låter som att Bondesson och Pelayo Lind har spelat ihop i evigheter men på deras hemsida ser jag noteringar om framträdanden bara tillbaka till år 2020. Om duon är så ung tror jag att de kommer att fortsätta utvecklas och nå ännu högre höjder. Men tills vidare njuter jag av den föreliggande skivan som visar på att dagens svenska flamencoartister kan skapa musikaliska koncept som känns riktigt unika och som även borde få aficionados i Spanien att åtminstone höja på ögonbrynen. På plattans åtta spår rör sig duon mellan mer traditionella sånger, cante jondo-genrer och några festligare spår – allt enligt flamencons recept att förmedla hela känslospektrat från tungt till lättsamt.