Natt i Mali Lira Gillar

Ballaké Sissoko & Vincent Segal

Musique de nuit

Skivbolag: No Format/Playground
Recenserad av: Hans Halling
Publicerad: 17 dec 2015

Ballaké Sissoko, kora. Vincent Segal, cello. Ntomikorobougou, Bamako i Mali, stadens nattljud. Det är de tre ljudkällorna på den här skivan. De musikaliska vännerna har suttit och improviserat på Sissokos tak i den ljumma Mali-natten många gånger. De första fyra spåren är liveinspelningar från dessa nätter, med nattens naturliga ljud som bakgrund, svagt insektsljud, svagt trafikljud. Man får en oerhörd närvaro i miljön där musiken växer fram, och behöver inte mycket fantasi för att känna att natten är varm och behaglig. Precis som musiken.
Less is more heter det ibland. Och här kan man tala om nästan asketisk musik, lågmälda samtal mellan maliska kora-mästaren och den franske cellisten med viss förkärlek för klassisk barockmusik. De delade plats på en skiva första gången 2009 med Chamber music. Den var spännande, och Musique de nuit är ännu bättre. Jag antar att stämningen på hustaket i Mali gör sitt till, men hälften av låtarna är gjorda i vanlig studio och de känns intima de också.
Det är inte riktigt sant att det bara är Sissoko, Segal och nattljuden på skivan, för på ett spår brister gästande kvinnliga griot-artisten Babani Koné ut i sång. Stämningen är densamma rakt igenom i alla fall. Segal spelar och plockar mycket följsamt på sin cello när Sissoko driver melodierna, och ibland är det tvärtom. Segals komp har ibland en svag dragning åt jazz, men som helhet låter sig musiken inte etiketteras. Här har vi två toppmusiker och goda vänner som efter att spelat tillsammans länge känner varandra tillräckligt väl för att låta sina spelstilar smälta samman i en harmonisk helhet. Två musiker, två världsdelar, två kulturer – och så sofistikerat det blir i blandning!