Music is love: a singer-songwriters’ tribute to Crosby, Stills, Nash & Young
Rock/Folk

Diverse Artister

Skivbolag: Route 61 Records/Hemifrån
Recenserad av: Mark Andersson
Publicerad: 1 jan 2013

Med massiv inflytelserikedom i åtanke är antalet hyllningsalbum till Crosby, Stills, Nash & Young förvånansvärt lätträknade. Sympatiskt då att devisen hyllas de som hyllas bör omsätts i dubbelalbumet Music is love: a singer-songwriters’ tribute to the music of CSN&Y.
På papperet är given spännande, här samlas namnkunniga artister med mer perifera namn som viskar om ett kontrastrikt uttolkande av bekant låtmaterial, såväl från den samlade gruppen som ur medlemmarnas egna karriärer. Det är ett löftesrikt utgångsläge som solkas något av sammanställningens otydliga riktning. Medföljande information är knapphändig, men mycket här är tidigare utgivet material som har samlats in och nu släpps under gemensam flagg.
Det är ett tillvägagångssätt som hade vunnit på en tydligare producentroll. Men det ändrar inte att mycket låter strålande. Steve Wynn gör Triad i krypande suggestiv tappning och The Cool Porters bluegrass rusar sig snyggt igenom Fallen eagle. Judy Collins tolkning av Helplessly hoping är också den förtjusande fin, liksom Jennifer Stills föredömliga val att plocka det vackert sorgsna ur sin pappas Love the one you’re with.
Visst spretar det stundtals i kvalitet, värst när den i övrigt mycket lyssningsvärde Elliott Murphy med en haltande version av Youngs birds åter bevisar sin bristfällighet som uttolkare av andras låtar, eller när Willie Nile tappar all färg och form i Rockin’ in the free world. Men merparten av smolket vägs upp av uppriktigt kärleksfulla, om än inte omstörtande, tolkningar av en odödlig och tidlös låtskatt.