Murmurs
Ny akustisk folktrio

Martin Simpson, Andy Cutting, Nancy Kerr

Murmurs

Skivbolag: Topic
Publicerad: 7 nov 2015

Den senaste lilla superkonstellationen i den brittiska folkvärlden är Simpson, Cutting & Kerr, tre välrenommerade musiker och soloartister som nu arbetar tillsammans för första gången. Simpson och Kerr har tidigare samarbetat i de lysande projekten The Elizabethan Sessions och The Full English och Simpson och Cutting har spelat tillsammans i June Tabors band och på några av Simpsons skivor. Så förväntningarna är naturligtvis höga.
Detta handlar om tre mycket rutinerade musiker. Och det är inget fel i musicerandet, framförandet, materialet. Men på Martin Simpsons två kompositioner kan jag inte undgå känslan att de spelar med varandra, men inte tillsammans. Som soloartister med kompmusiker. De sångerna kunde ha kommit från vilket av hans soloalbum som helst.
Det är annorlunda med Kerrs sånger. Hon utvecklar ständigt sitt skrivande och arrangemangen lyfter alltid fram sångerna, inte sångaren (inte bara på den här skivan). Det är en ren njutning att lyssna på hennes Dark honey, där fiol, banjo och dragspel verkligen jobbar tillsammans, med full effekt.
På det traditionella materialet, både sånger och instrumentala låtar, har ingen av dem något behov att bevisa något, och på dessa spår är det ingen tvekan om att vi lyssnar på en trio. Även på den känslostarka Fair Rosamund, som Simpson sjunger, bygger trion upp en gemensamt påtagbar, trovärdig mörk stämning. Men det är Cuttings romantiskt vackra, instrumental Seven years framstår som gruppens främsta, pretentionsfria, ljuvliga höjdpunkt.