Mansa Konko featuring Jonas Knutsson
Inspirerad klangfullhet Lira Gillar

Jali Alagi M’Bye & Arne Forsén

Mansa Konko featuring Jonas Knutsson

Skivbolag: Quica Records
Publicerad: 25 jan 2016

Klangerna från en västafrikansk kora möter ett fritt sökande pianospel och musiken växer till en känslostark förening av ursprung och tidlös hängivenhet. Den suggestiva berättarrösten hos en jali har musiken som stabil grund. Saxofonen blåser sin kraft in i samspelet och musiken närmar sig en andligt inspirerad nivå. Jord och himmel i en stillsam vibrerande kontakt.
Alagi M’Bye från Gambia är sedan unga år fostrad att bli en jali, liksom många i hans släkt generationer tillbaka. Att ärva en roll som vandrande muntlig berättare förpliktar. Som jali är han ett bibliotek av minnen och kunskap som håller det förflutna vid liv. Musiken är ett redskap och den 21-strängade koran är av tradition ett stöd för berättandet. Förenad med röstens skiftningar bär musiken en del av berättandet. Förutom sin musikergärning i Gambia har Alagi periodvis också turnerat med olika nordiska musiker som han influerat med sitt uttrycksfulla spel på kora.
Utan att begränsas av genrer är pianisten Arne Forsén en angelägen improvisationsmusiker och rör sig obehindrat inom jazz och folkmusik, även med inhopp i andra konstformer. Under lång tid har han lärt känna Alagi på plats i Gambia och samarbetat med honom där och här hemma. Detta tillsammans med Jonas Knutsson på saxofon, också han en verklig breddmusiker i många spännande samspel inom skiftande musikområden.
Att dessa båda nu laddat för en skiva och en turné tillsammans med Alagi och hans koraspel är närmast en självklarhet. Deras förhållningssätt till musikens bredd och djup är i sann harmoni med Alagis.
Deras ständiga nyfikenhet på klangvariationer får här en delvis ny dimension med en intensiv fläkt av västafrikansk melodik, rytmik och röstnärvaro. Alagis repertoar på skivan är både traditionell och nyskapad. Det blir ett stämningsfullt möte där instrumenten klangmässigt ligger tätt intill varandra trots sina olikheter men med utrymme att profilera sig.